Mockup Maison DD G18

Tijdgraver

ontwikkeling app TIJDGRAVER
Aangevraagd door
Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen
Bijdrage
€ 9.000,00
Werkterrein
wetenschap

Avonturen beleven én van alles leren over de geschiedenis aan de hand van schatten uit de collectie van Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen. Van mummie tot galgenketting. En ja, óók een slavenarmband komt voorbij in de spannende geschiedenisgame Tijdgraver.

In de voetsporen van Indiana Jones

Welke archeoloog-onderzoeker spreekt meer tot de verbeelding dan Indiana Jones, die in jungles, woestijnen, savannes en sneeuwlandschappen op zoek ging naar artefacten? Basisschoolleerlingen vanaf acht jaar kunnen nu zelf via hun mobieltje in ‘Indies’ stevige stappers treden. In de game Tijdgraver, vormgegeven met de beroemde filmreeks in het achterhoofd, kunnen spannende artefacten worden opgespoord en daar – scroll, klik, klik, scroll – vervolgens alles over aan de weet komen.  

 10.000 schatten 

Nou ja, over ‘artefacten’ wordt in de game niet meer gesproken, want tijdens het Weekend van de Wetenschap bleken de honderd kinderen uit een testgroep dat een lastig woord te vinden. Het gaat nu simpelweg over ‘schatten’ of ‘spullen’. In eerste instantie zo’n 120 items van over de hele wereld, afkomstig uit de collectie van het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen (KZGW). Uiteindelijk zullen er 10.000 ‘schatten’ in de game worden opgenomen; een mooie dwarsdoorsnede van de KZGW-collectie die in totaal 250.000 items met bijzondere historische waarde omvat. 

Mummie shop tijdgraver

Een epische reis 

De geselecteerde schatten spreken jongeren zéker tot de verbeelding, de mummie, galgenketting, indianentooi, walviskaak: de spelers komen er in quizvorm steeds meer over te weten. Die galgenketting bijvoorbeeld: waar werd die voor gebruikt, waar en wanneer?  

Aan elke vraag en antwoord is een leermoment verbonden: hé, in Canada woonden dus vroeger óók Indianen! Maar ook: als dit item is meegenomen uit Afrika of Zuid-Amerika, is er dan eigenlijk sprake van roofkunst? Wat vind ik daar eigenlijk van? 

De klok tikt weg – een spannend wedstrijdelement – terwijl je door de vragen gaat. Of je de game nou in je eentje speelt, met je klas of vanuit de ‘game community’, met je eigen avatar maak je met Tijdgraver een epische reis door de tijd.  

PS: Óók leuk en leerzaam voor volwassenen! 

In de klas

Ontwikkelaar Wavemakers voegde, samen met studenten van Hogeschool Breda, en in overleg met docenten uit het Zeeuwse voortgezet onderwijs een module toe aan de game. Hiermee kunnen de schatten binnen een thema (bijvoorbeeld ‘oudheid’ of ‘Afrika’) worden gegroepeerd. Dat geeft docenten een prima tool om groepsgesprekken te starten. Bijvoorbeeld over ons koloniale verleden. Want die gouden slavenarmband, is dat eigenlijk geen roofkunst? Met de quizvraag ‘Hoe komt dit hier terecht’ kan de speler als antwoord ‘geroofd’ aanklikken, maar ook ‘gekregen’, ‘gekocht’ of ‘geruild’. 

 Spelen?

De game is te downloaden via Google Play of de App Store.

NEXT23 KZGW TIJDGRAVER wereldkaart scaled

Waarom steunt het Cultuurfonds Zeeland Tijdgraver?  

  • Het Cultuurfonds Zeeland zet zich in om (Zeeuwse) jongeren op een speelse manier in contact te brengen met het rijke verleden, de cultuur en de wetenschap van Zeeland.
  • Deze game is niet alleen geschikt voor jongeren die lekker thuis op hun eigen tempo willen spelen, maar het biedt ook een unieke mogelijkheid voor inzet op het voortgezet onderwijs.
  • Ook behandelt de game actuele thema's, zoals klimaat, het slavernijverleden en oorlog.

Aanvraag doen voor jouw cultuurproject in Zeeland?

Bekijk de mogelijkheden!