Hier zijn geen regels en iedereen is welkom
Waarom vind je de kunst van kunstenaars met een beperking alleen in speciale ‘outsider’- ateliers, -musea en -galeries? Waarom bestaat de term Outsider art überhaupt? Maakt Yayoi Kusama Outsider art? En wie bepaalt dat eigenlijk?
Met The Grand Palace of Everyone onderzoeken Nest en No Limits! Art Castle (voorheen Outsiderland) welke mechanismen bepalen of je een professionele ‘insider’ bent of een ‘outsider’. In de duotentoonstelling (tegelijkertijd in Den Haag en Amsterdam te zien) werken meer dan zestig kunstenaars uit beide werelden met elkaar samen.
Parallelle kunstwerelden
Hoewel de kunstwereld outsider art omarmt bestaat er voor het grootste gedeelte nog steeds een tweedeling. De ‘outsiders’ en de ‘insiders’ opereren gescheiden. Hiermee worden outsiders gereduceerd tot hun ‘anders zijn’. De tweedeling lijkt te zeggen: outsiders maken ook kunst, maar kunnen niet meedoen met de ‘gewone’ kunstwereld.
Waarom steunt het Cultuurfonds The Grand Palace of Everyone?
Hoewel er in de kunstwereld grote stappen worden gemaakt op het gebied van inclusie wordt er toch nog anders gekeken naar kunstenaars met een beperking. The Grand Palace of Everyone stelt de grens tussen outsider art en de ‘inside’ kunstwereld ter discussie door kunstenaars uit beide werelden met elkaar samen te laten werken.
- Eerdere projecten van No Limits! Art Castle, zoals het Outsiderwear festival, waren bijzonder en integer. Ze vormden de katalysator voor vervolgprojecten.
- Nieuwe werken zijn ontstaan uit een lange periode van samenwerken en uitwisseling.
- Bij de duotentoonstelling wordt een breed scala aan publieksprogramma’s georganiseerd met (kinder)workshops, rondetafelgesprekken, leertrajecten en een magazine.
- Het project draagt bij aan een inclusievere kunstwereld.
Geef aan cultuur.
Vanaf € 35,- per jaar lever je al een structurele bijdrage. Eenmalig geven kan ook.